Londra'daki National Gallery, Sainsbury Kanadı girişini iyileştirmek ve 200. yıldönümünü kutlamak üzere yeni tesisler sağlamak için 85 milyon sterlin değerinde bir proje yürütüyor. Bölümün bu ay yeniden açılması umuluyordu ancak, çalışmalar beklenenden uzun sürdü. Açılışın Mayıs 2025'te yapılması planlanıyor.
Galerinin direktörü Gabriele Finaldi, The Art Newspaper'a verdiği detaylı röportajda, koleksiyonun tamamen yeniden sergilenmesine yönelik planlarından bahsediyor – “her nesilde bir kez” karşılaşılacak bir fırsat olduğunu söylüyor. Koleksiyonun yeniden sergilenmesi, önceki kronolojik yörüngeyi takip edecek olsa da, bazı göze çarpan değişiklikler ve sıralamalar olacak. Örneğin, galerinin 17 Monet'si tek bir odaya yerleştirilerek “mini monografik” bir sergileme gerçekleştirilecek.
Finaldi ayrıca Temmuz 2022'de John Constable'ın Hay Wain, Ekim 2022'de Vincent van Gogh'un “Sunflowers” (Ayçiçekleri) ve Kasım 2023'te Diego Velázquez'in “Rokeby Venüs” tablolarını hedef alan iklim protestocularının etkisinden de bahsediyor. Finaldi, bir çekicin dahil edildiği Velázquez olayının “daha şiddetli bir saldırıya geçişi” temsil ettiğini söylüyor.
Galeri yakın zamanda, daha önce cam koruması olmayan önemli tablolarından birkaç yüz tanesini gönülsüzce camla kapladı. Finaldi şöyle açıklıyor: “Bu hem maliyetli, hem de resmi çerçevenin daha gerisine ittiği ve resmin üst kısmında daha derin bir gölge oluşturduğu için resmi halktan uzaklaştırıyor.”
1990'larda National Gallery “metrodan Titians'a üç dakikada” sloganını ilan etmişti. Güvenlik kontrolleri nedeniyle galeriye giriş artık daha yavaş, ancak normalde kısa olan bu gecikme “modern yaşamın bir parçası”. Sainsbury Bölümü önümüzdeki yıl yeniden açıldığında sürecin daha da kolaylaşacağını umuyoruz.
Sainsbury Bölümü’nün yeniden modellenmesi planlanırken, ziyaretçi sayısının yılda altı milyondan yedi milyona çıkacağı varsayılmıştı. Ancak galeri Covid-19'un etkisinden kurtulma konusunda diğer büyük Londra müzelerinin gerisinde kaldı. Geçen yıl toplam ziyaretçi sayısı 3,1 milyondu, ancak Finaldi kısmen 200. yıldönümü tanıtımları sayesinde 2024 yılında dört milyon ziyaretçi bekliyor.
Genellikle National Gallery'nin koleksiyonunun çoğunun sergilenmekte olduğu varsayılsa da durum bundan çok farklı. Toplam 2.400 resimden 600'ü şu an sergilenmektedir. Sainsbury Bölümü yeniden açıldığında bu sayı 1.000'e yükselecek, ancak Finaldi bunun yeterli olmadığını kabul ediyor. İdeal olarak 1,400 resim asmak istiyor. Bu sayının artması, gelecekteki bir geliştirme projesine bağlı: St Vincent House'un (galeriye ait ve kiralanmış) yıkılması ve yerine neredeyse Sainsbury Bölümü kadar büyük yeni bir bina yapılması. Bu, daha kalıcı bir koleksiyon alanı ve geçici sergiler için çok daha gelişmiş galeriler sağlayacaktır. Bu bina yüz milyonlarca sterline mal olacak ve 2030'lara kadar tamamlanamayacaktır.
The Art Newspaper: Ulusal Galeri 1824 yılında kuruluşunun 200. yıldönümünü kutlayacak. Ancak doğum günü kutlamalarının ardından, bu yılın uzun vadeli etkisi ne olacak?
Gabriele Finaldi: Bu konu üzerinde çok düşündük. İki yüzüncü yıl iyi bir yatırım fırsatı olacak - en geniş anlamda. Miras olarak ne düşünüyoruz? En önemlisi yenilenmiş bir Sainsbury Bölümü olacak; sıcak, aydınlık, verimli, güzel ve ferah bir bina yaratılacak. Son zamanlarda galeride ziyaretçiler için yapılan karşılama biraz vasattı.
Ayrıca, Birleşik Krallık'ın eski usta resimlerinin incelenmesi üzerine başlıca kurum haline gelmesi gereken yeni bir araştırma merkezi oluşturacağız. Üyeler ve bağışçılar için kolaylıklar sağlayacak bir “destekçiler evi” olacak. Yeni yaratıcı öğrenme merkezi Birleşik Krallık'taki sanat müzelerinin en büyüğü olacak. National Portrait Gallery’nin yaptığı gibi Sainsbury Bölümü'nün önündeki açık alanı da kullanıma açmak istiyoruz.
Parayı topladınız mı?
NG200 projesi yaklaşık 95 milyon sterline mal olacak ve bunun 90 milyon sterlinini şimdiden topladık. 10 milyon sterlin 2024-25 yıllarındaki faaliyet programımız için harcanacak ve bina çalışmaları 85 milyon sterline mal olacak. Projeye temel katkılar Sainsbury ailesinin yanı sıra Garfield Weston Vakfı ve kendi başkanımız John Booth'un bağışlarından geldi.
Sainsbury Bölümü'nün yeniden açılması için zamanlama nedir? Aslında bu ay açılması planlanıyordu.
“Yeniden açılış” yılımızın başlangıcı olan Mayıs 2025'te açılacak. İnşaat çalışmaları iyi gidiyor ve geliştirilmiş giriş, öğrenim merkezi ve destekçiler evini teslim edeceğiz. Ardından, yeniden açılışın tadını çıkarmak için yaklaşık bir yıllık bir çalışma boşluğumuz olacak ve araştırma merkezi ile orijinal bina arasındaki yeraltı bağlantısı 2027-28'de tamamlanacak.
Sainsbury Bölümü'nün yeniden açılmasıyla koleksiyonun yeniden sergilenmesi için alışılmadık bir fırsat doğacak. İşinizin en keyifli yanlarından biri de bu olmalı. Planlarınız neler?
Evet, yeniden sergileme iki yüzüncü yıl kutlamalarının en heyecan verici unsurlarından biri olmalı. Bu, nesil boyunca bir kez yakalanacak bir fırsat.
Yeniden sergileme genel olarak aynı kronolojik düzenlemeyi koruyacak, Sainsbury Bölümü'ndeki erken dönem İtalyan resimleriyle başlayacak ve daha sonra orijinal Wilkins Binası'nda doğuya doğru devam edecek. Anlatmak istediğimiz hikayeyi yeniden düşünüyoruz. Uccello'dan The Battle of San Romano (San Romano Savaşı), yaklaşık 1438-40, ve Orazio Gentileschi'den The Finding of Moses (Musa'nın Bulunuşu), 1630'ların başı, gibi yeni restore edilen resimleri sergileme fırsatı doğacak.
Ayrıca ilginç yan yana getirmeler ve keskin müdahaleler yapmak için zaman zaman kronolojiyi bozacağız. Örneğin, Vigée Le Brun'dan “Self Portrait in a Straw” (Hasır Şapkalı Oto-Portresi)'(1782) ilk kez, esinlendiği resim olan Rubens'in Le Chapeau de Paille (yaklaşık 1622-25) adlı portresinin yanında olacak. Bu resimler daha önce hiç yan yana gösterilmedi.
Koleksiyonun güçlü yönlerini ortaya çıkarmak istiyoruz, Titian gibi. Örneğin Monet ile 17 tabloyu tek bir odada bir araya getirerek mini bir monografik sergileme yapabiliriz. Şimdiye kadar iki odaya dağılmış durumdaydılar.
Ancak galeriyi seven ve uzun yıllardır ziyaret edenler için belli bir aşinalığı korumak istiyorum. Raphael'in Mond Crucifixion’ı (1502-03) ve diğer uçtaki Stubbs'ın Whistlejacket’i (yaklaşık 1762) gibi uzun eksenlerde görülebilen resimler muhtemelen oldukları yerde kalacak.
Satın alımlar için öncelikleriniz nelerdir?
Mükemmelliğe mükemmellik katmak. Çok yeni bir örnek vermek gerekirse, Poussin'in Eucharist'ini (yaklaşık 1637-40), Seven Sacraments (Yedi Ayin) serisinden bir diğeri olan Marriage'in (Evlilik) yanına asmak üzere satın aldık.
Ayrıca her zaman Avrupa sanat tarihinin yeni yönlerini keşfetmekle ilgileniyoruz, örneğin Avrupa geleneğinde Avrupa dışında yapılmış eserler gibi.
Artemisia Gentileschi'nin Self Portrait as Saint Catherine of Alexandria (yaklaşık 1615-17) adlı eserini, 17. yüzyılda yaşamış çok önemli bir kadın ressamın elinden almaktan özellikle mutluluk duyduk. Cinsiyet eşitliği peşinde değiliz, ancak Avrupa'daki kadın ressamların tarihine ve tarihi koleksiyonlarda neden daha belirgin olmadıklarına dair kamuoyunda bir ilgi var. Ayrıca Fransız Empresyonist Eva Gonzalès'in çarpıcı bir portresini de yeni satın aldığımızı duyurduk.
Hayal kırıklığı yaratacak şekilde, ziyaretçi sayınız Covid-19'dan bu yana düştü. Pandemiden önceki yıl altı milyon ziyaretçiniz varken geçen yıl bu sayı 3,1 milyona, yani neredeyse yarıya düştü.
Bu bir hayal kırıklığı değil: 3,1 milyon insan oldukça büyük bir sayı. Sainsbury Bölümü geçen yıl kapalıydı. Ondan önce yabancı ziyaretçiler tarafından çok yoğun bir şekilde ziyaret ediliyorduk ve Birleşik Krallık'ta turizm Covid öncesindeki seviyelerde değildi. Bu yıl iki yüzüncü yılın da kısmi etkisiyle yaklaşık dört milyon ziyaretçi bekliyoruz.
Ancak Sainsbury Bölümü projesini planlarken birkaç yıl içinde yedi milyon ziyaretçi bekliyordunuz.
O zamanlar önlenemez bir artış olacağını düşünmek için her türlü neden vardı. Ancak bu artış kısmen uluslararası turizmden, özellikle de Asya'dan geliyordu ve ani bir şekilde durdu. Avrupalı ziyaretçilere de bağımlıyız ve Brexit sonrası öğrenciler, ulusal kimlik kartı yerine pasaporta ihtiyaçları olduğu için Birleşik Krallık'a gelmeyi daha zor buldular.
Ziyaretçileri ağırlamanın öneminden bahsettiniz, ancak özellikle Temmuz 2022'de Constable'ın The Hay Wain (1821), Ekim 2022'de Van Gogh'un Sunflowers (1888) ve Kasım 2023'te Velázquez'in “Rokeby Venus” (yaklaşık 1647-51) eserlerine yapılan saldırılardan sonra elbette güvenlik önemli. Güvenlik konusunu detaylı bir şekilde açıklamanızı beklemiyorum ama güvenlik ve misafirperverliği nasıl bağdaştırıyorsunuz?
Bu büyük bir zorluk. Erişilebilir olmak ve resimlerden keyif alınmasını istiyoruz ama aynı zamanda koleksiyonu ve insanları güvende tutmamız gerekiyor. Bazen birbiriyle çelişen hedefleri bir arada yürütmek zor.
National Gallery resimlerine yapılan saldırılar çok üzücü oldu. Elbette bu saldırılar bizi güvenliği arttırmaya yöneltti. “Rokeby Venüs” tablosuna yapılan saldırı istisnai düzeyde bir şiddet içeriyordu. Resme bir çekiçle vurduğunuzda niyetinizin ona zarar vermek olmadığını söylemek zor. Bu, daha acımasız ve şiddetli saldırıya doğru bir geçişti.
Ne gibi değişiklikler yapılması gerekti?
Yaklaşık son 18 ay içinde eklenen birkaç yüz resim de dahil olmak üzere, artık daha çok resmimiz camlı. Bu talihsiz bir durum. Maliyetli, ayrıca da cam resmi çerçevenin biraz daha gerisine ittiği ve resmin üst kısmında daha derin bir gölge oluşturduğu için onları halktan uzaklaştırıyor. Örneğin bir Rubens'in icrasının ressamca niteliklerinin tadını çıkarmak o kadar kolay değil.
1990'larda National Gallery “metrodan Titians'a üç dakikada” derdi. Şimdi ise her ne kadar gerekli olsa da, galeriye girmek süreci yavaşladı. Ancak bu gecikme çok da uzun değil, modern yaşamın bir parçası.
Koleksiyonu olabildiğince güvenli hale getirmenin yanı sıra ziyareti de olabildiğince keyifli hale getirmemiz gerekiyor. Yeni Sainsbury Bölümü girişi ile bu süreci kolaylaştırabiliriz. Koleksiyonun keyifli olmasını istiyoruz, ancak bunu yaparken biraz savunmasız hale geldiğini de kabul etmeliyiz.
Kaç resim sergilenecek? Sainsbury Bölümü'nün kapatılmasıyla birlikte sergilenen tablo sayısı 600 civarında. 2.300'den biraz fazla resmin olduğu bir koleksiyon için, bu toplamın dörtte biri demek. Bu bir endişe kaynağı mı?
Hâlâ görülecek çok şey var ve sergilenmeyen eserlerin bireyler tarafından görülmesini sağlayabiliriz. Ancak koleksiyonun daha eksiksiz bir şekilde temsil edilmesini hedeflemeliyiz.
Yeniden açıldığımızda yaklaşık 1.000 resim göstermeyi umuyoruz. Tüm başyapıtları 2025-26'da yeniden açılış için burada tutmak için her türlü çabayı gösteriyoruz. Bu nedenle bu yıl için kredi taahhütlerini önemli ölçüde azaltıyoruz.
İdeal olarak kaç tane kaliteli resim göstermek istersiniz?
Yeniden açılışta yüzde olarak muhtemelen Birleşik Krallık'taki herhangi bir büyük ölçekli sanat müzesinden daha fazla eser sergileyeceğiz. Bin, üzerinde çalışmak istediğimiz bir sayı. Belki de nihai olarak 1.300 ila 1.400 resim hedeflemeliyiz.
Yeni girişin açılmasının ötesinde, daha da iddialı bir proje var: komşu St Vincent House'un yıkılması ve yerine galeri için yeni bir kanat yapılması. Bize daha fazlasını anlatın.
İçeride bu konu hakkında çok düşünüyoruz. Çeşitli seçeneklere bakarak bazı ön çalışmalar yaptık. İhtiyacımız olan esnekliği ve alanı sağlamak için kalıcı koleksiyon ve yeni geçici sergi galerileri için daha fazla alan sağlayacaktır. Bu 2030'lu yıllar için olacak.
Çok pahalı olacağı kesin, yüz milyonlarca pound mu?
Evet. Neredeyse Sainsbury Bölümü kadar büyük olacak (37,000 metrekare).
Kral Charles III sizin haminizdi. Bu ne anlama geliyor?
Kral büyük bir destekçi, buraya gelmeyi çok sever. Kendisi 1986-93 yılları arasında mütevellimizdi. Kraliyet'in bizi desteklediğini bilmek halkımız ve hayırseverlerimiz için iyi bir şey.
Kraliyet Koleksiyonu uzun yıllar boyunca galeriye ödünç verdiği eserlerle son derece cömert davrandı. Şu anda Hampton Court'tan Mantegna'nın Triumphs of Caesar (1484-1506) tablosunu ödünç almış bulunuyoruz. İki yüzüncü yılımızda Kraliyet Koleksiyonu'ndan bizimkilerle bağlantılı bazı resimler göstermeyi umuyoruz.