İtalya’nın en etkili özel hayırsever kuruluşlarından biri, Torino’nun en önemli iki kurumu için 12 eser satın alarak geçen hafta Torino’da düzenlenen Artissima Fuarı’nda satışların artmasına katkıda bulundu. Fondazione per l’Arte Moderna e Contemporanea CRT (feshedilen finans kurumu Banca CRT’nin yardımseverlik bölümü), Castellodi Rivoli Museo d’Arte Contemporanea ve Galleria Civica d’Arte Moderna e Contemporanea di Torino (Gam) için (basın açıklamasına göre) 281 bin euro değerinde eser satın aldı.
Steffani Jemison (“Untitled[Same Time]” [İsimsiz, Aynı Zaman, 2023]), Marwa Arsanios ve Cemile Şahin’in eserleri Fondazione Arte CRT’nin daimi koleksiyonuna katılıyor ve Castellodi Rivoli’ye uzun süreli ödünç veriliyor; Lorenza Boisi (“Winter Life”[Kış Yaşamı, 2019]), Francesco Cavaliere ve Alessandro Pessoli’nin eserleriyse Gam'a uzun süreli ödünç veriliyor.
Fondazione Arte CRT, kurulduğu 1991 yılından bu yana Torino ve Piedmont bölgesinin kültürel kimliğini güçlendirmeye katkı sağlayarak Gam ve Castellodi Rivolo’ya uzun süreli ödünç verilen, değeri 40 milyon euro’yu aşan, sayıları 900’ü bulan modern ve çağdaş eserin yer aldığı bir koleksiyon oluşturdu.
Vakıf geçtiğimiz günlerde, üyeleri arasında Madrid’deki Reina Sofia Müzesi’nin müdürü Manuel Segade Lodeiro ve Londra’daki Serpentine Galleries’den Hans Ulrich Obrist’in de bulunduğu yeni bir bilimsel komitenin atanmasıyla revizyondan geçti. Kuruluşun yeni genel sekreteri ve Umberto Allemandi Yayınevi’nin (IlGiornaledell’Arte’ın yayıncısı) genel müdürü Luigi Cerutti, vakfın bütçesinin bu yıl 1,5 milyon euro’dan 2,6 milyon euro’ya çıkarıldığını söyledi. Basın açıklamasında, satın alınacak eserler için ayrılan bütçenin gelecek yıl 755 bin euro’ya çıkarılacağı belirtiliyor.
Cerutti, The Art Newspaper’a şunları söyledi: “İki koleksiyon (Gam ve Castello) için alım yaparak özel bir vakıf için benzersiz bir örnek oluşturuyoruz. Üç itici güç var: İlki koleksiyon için satın almaya devam etmek; ikincisi –bölgede müzeler dışında, insanlar için başlatacağımız büyük bir proje– kamu sanatı; üçüncü [hedef] ise eğitim. Torino’daki devlet okullarıyla birlikte yeni bir proje tasarlamak için büyük çaba harcıyoruz.”
Vakıf, Artissima haftasında Palazzo Madama (Peter Friedl, “Failed States” [Başarısız Durumlar], 2011) ve Museo del Risorgimento (Cally Spooner, “Soundtrackfor a Troubled Time” [SıkıntılıZamanlar İçin Film Müziği,2017]) dahil şehrin etkileyici mekânlarında yer alan beş eserden oluşan Dove finiscono le tracce (İzlerin Silindiği Yerde) adlı ücretsiz bir kamu sanat sergisi açarak şimdiden büyük ilgi çekmeyi başardı.
“Fondazione Arte CRT ilk kez müzeler dışında eksiksiz bir sergi düzenliyor. Fikir, Torino’daki beş inanılmaz mekânı birbirine bağlamak ve sanat için müzelere pek gitmeyen insanları çekmek. Bu tekrar kullanabileceğimiz bir format olabilir,” diye ekliyor Cerutti.
Vakfın yeni başkanı, Torino’da yaşayan, tanınmış koleksiyoner Patrizia Sandretto Re Rebaudengo, Dove finiscono le tracce’de sergilenen tüm eserlerin Artissima’nın geçmiş edisyonlarından satın alındığını vurguluyor. Kendisi aynı zamanda vakfın faaliyet alanını genişletmek için de sabırsızlanıyor.
“Önümüzdeki üç yıl içinde, sanatçıları [kamuya açık] mekânlara özgü heykeller yaratmaları için davet etmek istiyorum,” diyor Sandretto Re Rebaudengo. “[Vakfın] (900eserlik) koleksiyonu çok geniş olduğu için, eserleri başka ülkelerde ve mekânlarda gösterme fırsatı da var,” diye ekliyor.
Sandretto Re Rebaudengo, Fondazione Arte CRT’ye ait 30 eserin önümüzdeki yıl Paris’teki Ticaret Borsası’nda düzenlenmesi planlanan geniş Arte Povera sergisinde yer alacağını da sözlerine ekliyor. Peki ya Francesco Manacorda’nın Castellodi Rivoli’nin başına geçmesiyle vakıfta ve şehirde yaşanacak yeni başlangıç konusunda görüşleri neler? “Bu yeni dönemde iyi çalışabileceğimizi umuyorum. Kamu ve özel [kurumlar] arasında bir sinerji var; bu yönde ilerleyebileceğimizi samimiyetle umuyorum.”