Dijital sanat platformu Kinfolk, tüm New York’u kapsayan, izleyiciyi katılımcı yapan Signature Series sergisiyle bugüne kadarki en büyük kamusal girişimini başlattı. Proje kapsamında New York’lu dört sanatçının –Pamela Council, Derrick Adams, Tourmaline ve Hank Willis Thomas– yeni yarattığı artırılmış gerçeklik (AG) anıtları kamusal alanlara yerleşiyor.
Pokémon GO’nun arkasındaki şirket Niantic Lightship’in geliştirdiği teknoloji, kullanıcıların Kinfolk uygulaması aracılığıyla belirli yerlerdeki dijital anıtları görüntülemelerine olanak tanıyor. 1930’lardan 1960’lara kadar siyah gezginleri ırkçı olmayan işletmelere yönlendiren The Negro Motorist Green Book’un yaratıcılarına ithafen Adams’ın “Alma Green (Open Book)” ve “Victor Hugo Green (Open Book)” büstleri, Harlem’deki Adam Clayton Powelleyalet binasının meydanında görülebilir. Council’ın, fiziksel versiyonu 2021’de Times Meydanı’na yerleştirilen “Fountainsfor Black Joy, A Fountainfor Survivors” işinin dijital bir versiyonu ise Gansevoort Yarımadası’nda görülebilir.
Idris Brewster, Glenn Cantave ve Micah Milner, Kinfolk’u 2017’de, Manhattan Columbus Circle’daki Christopher Columbus Anıtı’nın kaldırılmasına yönelik tartışmaların ortasında kurdu. Brewster o sırada Google’da çalışıyor ve azınlık öğrencilere bilgisayar bilimleri aracılığıyla sanat öğretiyordu. Bu deneyimler onu AG, aktivizm ve kamusal sanatın kesişim noktalarını incelemeye itti.
Brewster, “Columbus’un gerçek hikâyesini sergilerken 3D teknolojisi aracılığıyla kamusal alanlarda daha yeni tarihleri ve daha yeni toplulukların varlıklarına dikkat çekmek istedim,” diyor. Kinfolk’un kurucularını tetikleyen, herhangi bir belediye ya da kurumun onayı olmadan anıt dikme imkânının yanı sıra, “gençlere teknoloji yaratmanın nasıl güçlü bir şey olduğunu gösterme” fikriydi. İlk itici gücü kâr amacı gütmeyen sanat ve teknoloji kuruluşu Eyebeam’den alınan hibenin yanı sıra New Museum’un New Incinkübatöründe (bir müzenin öncülük ettiği ilk kültür inkübatörü) residency sağladı; bu hibe ile residency sayesinde ayrıca daha geniş bir sanatçı ve işbirlikçi ağına ulaştılar.
2023’ün başlarında Museum of Modern Art’ın (MoMA) grup sergisi Architecture Now: New York, New Publics
kapsamında Kinfolk’un The Monuments Project’ide vardı; yine uygulama tabanlı olan bu proje kapsamında şehrin dört bir yanında tarihî siyah figürlerin anıt heykelleri sergilendi, Columbus Circle’daki “General Toussaint Louverture” heykeli gibi.
Sanatını deniz yatakları ve çocuk parkları gibi çeşitli somut mecraya dönüştüren Adams, Kinfolk’la ortaklığı “dijital formatın erişilebilirliği sayesinde daha büyük bir kitleyle bağlantı kurma fırsatı” olarak görüyor. Council’ın “ana hedefi” ise mecrası ne olursa olsun çeşme heykeliyle “siyahların seslerinin ve hikâyelerinin kamuya duyurulmasını sağlamak”. Sanatçı, Times Meydanı’ndaki heykelini 400 bin akrilik çiviyle inşa etmişti ve dijitalde izleyiciye aynı etkiyi verebilmek epey güçtü. Kinfolk ekibi, Council’ın “çivilerin taklit etmesi” yerine fiziksel heykelde kullandığı mozaik çerçeveyi dijital olarak inşa etmesine yardımcı oldu. “Bu yineleme bana tasarımımın çerçevesini ve matematiksel temellerini sergileme şansı verdi ve seriye yeni bir miras kattı,” diyor Council.
Brewster, 2021’de Mellon Vakfı’ndan alınan iki yıllık, 1,8 milyon dolarlık hibenin Kinfolk’un “daha geniş çapta düşünmesi”ne ve “mecranın potansiyelini diğer şehirlerde de değerlendirmesi”ne olanak sağladığını söylüyor. Kuruluş, AG anıtları Signature Series’i önümüzdeki aylarda New Orleans da dahil olmak üzere beş ABD şehrine daha yaymayı planlıyor.