Katılımcı sayısı geçen yıla göre %2 azalmış olabilir; ancak Art Basel Miami Beach’in bu yılki edisyonunda yine de 277 galeri yer alıyor ve 4.000’den fazla sanatçının eserleri sergileniyor. Bu rakamlar, sanat fuarının Amerika kıtasının en büyüğü statüsünü koruması için yeterli.
Bu yılki yeniliklerden biri de fuar düzeninin beş meydan etrafında konumlanacak şekilde güncellenmesi; organizatörler bu yeni düzenin “ziyaretçi akışı ve oturma düzeninde, yeme ve içme için dinlenme noktalarında iyileştirme sağlayacağını” söylüyor. Fuara ilk kez katılanlar arasında, Ortuzar Projects, Lyles and King, 56 Henry ve Lomex’in de dahil olduğu bir düzine etkili New York galerisi yer alıyor. Ayrıca Los Angeles’ın yakından takip edilen galerileri Stars, Château Shatto ve Luis De Jesus’un yanı sıra São Paulo merkezli Galatea, Varşova merkezli Galeria Dawid Radziszewski ve Kahire’den Gypsum Gallery’nin de aralarında bulunduğu bir dizi uluslararası katılımcı da Güney Florida etkinliğine ilk kez katılıyor.
Florida eyaletinin bir diğer yeni yüzü de ekim ayında Seattle’dan Miami’ye taşınacağını açıklayan, dünyanın en zengin üçüncü kişisi Jeff Bezos. Bezos’un Miami’ye yerleşme kararı, milyarder koleksiyoncu Kenneth C. Griffin’in hedge fonu Citadel’in geçen yıl şehre taşınmasının ardından geldi. Yer değiştiren bu endüstri devleri, Florida’nın düşük vergi oranlarını (eyalet sermaye kazancı, miras ya da emlak vergisi almıyor) kovalayan ve potansiyel olarak çok sayıda sanat eseri satın alabilecek zengin bireylerden oluşan bir dalganın başını çekiyor.
Zenginlik dalgaları
Art Basel’in baş yöneticisi ve 2015’ten 2021’e kadar Miami Beach fuarının direktörlüğünü yapan Noah Horowitz, Miami’nin Covid’den bu yana “birkaç yeni koleksiyoncu dalgası” gördüğünü söylüyor. Horowitz, yukarıda bahsi geçen ABD’li milyarderlerin yanı sıra, Venezuela ve Kolombiya gibi son dönemde sol eğilimli siyasi değişimlere sahne olan ülkelerden gelen zengin Latin Amerikalıların da “Miami’de vakit geçirmekten burayı daimi evleri haline getirmeye doğru kayıyor,” dedikten sonra ekliyor: “Ancak bu eğilim dün başlamadı.” Bu mega zenginlerin şehre gelişi, restoratör John Marquez’in bu yılın başlarında açılan Marquez Arts Projects’i gibi yeni kurulan mekânlarla aynı zamana denk geliyor.
Bir önceki Miami dalgası, kripto piyasalarındaki hızlı büyümede NFT sanatının birden gündem olduğu sırada şehre akın eden teknoloji girişimcilerinden oluşuyordu. Art Basel Miami Beach, 2021’de bir dizi dijital sanat sunumuyla bundan yararlanmak için yoğun bir çaba sarf etti. Ardından kripto kışı geldi. Bloomberg’e göre 2023’ün ilk çeyreğinde Miami’deki teknoloji girişimleri için girişim sermayesi finansmanı bir önceki yıla göre %92 oranında azaldı. En son Art Basel/UBS Küresel Koleksiyonculuk Araştırması, 2022’den 2023’e kadar üst düzey koleksiyoncuların koleksiyonlarındaki dijital sanat yüzdesinin neredeyse yarı yarıya azalarak %15’ten %8’e düştüğünü bildirdi.
Ancak Horowitz, bu yeni taşınan teknoloji kökenli zenginliğin çoğunun “bir yere gitmediğini” ve fuarda “daha az dijital sanat” olacak olsa da, Art Basel’in bunları satın almaya en meyilli topluluklarla ilerlemeye devam ettiğini söylüyor. Örneğin bu yıl, kripto para platformu Coinbase Exchange fuarla ortaklık kuracak. Ancak Horowitz şimdilik daha fazla ayrıntı vermeyi ya da bu girişimin Art Basel’in yeni atanan dijital bölüm yöneticisi Craig Hepburn aracılığıyla yapılıp yapılmadığını doğrulamayı reddediyor.
Hepburn, Art Basel ekibinin tek önemli yeni üyesi değil. Miami sergisi 2024’ten itibaren, eylül ayında direktör olarak açıklanan Bridget Finn tarafından yönetilecek. Horowitz, Finn’in daha önce Detroit galerisi Reyes Finn’in ortağı olduğunu, yani “Art Basel’de katılımcı olmak konusunda büyük bir iç görüye sahip olduğunu ve katılımcıların ne istediğini anladığını” söylüyor. Horowitz’in bu sözleri Art Basel’in en önemli önceliği olduğunu söylediği şeyle de örtüşüyor: “Müşterilerimizin neye önem verdiğini ve bunlara nasıl değer katabileceğimizi bilmek.”
Frieze daha da büyüyor
Art Basel’in stratejisini sınayan ana rakibinin son hamleleri olacak. Bu yılın başlarında, rakip sanat fuarı markası Frieze’in sahibi Endeavor, ABD’nin önde gelen iki bölgesel fuarı olan New York’taki Armory Show ve Expo Chicago’yu satın aldı. Horowitz, “Art Basel’in politikası rakipleri hakkında yorum yapmak değildir,” diyor ancak ekliyor: “Art Basel Miami Beach’in ABD pazarında modern ve çağdaş sanat alanında lider fuar ve lider platform olduğuna inancımız tam. Bunun böyle kalmasını sağlamak için gereken her şeyi yapacağız.”
Eğer sanat fuarları yeterince çalkantı yaratmıyorsa, eksiği Florida’nın eyalet içi siyaseti kapatabilir. Eyalet valisi ve Cumhuriyetçilerin başkan aday adayı Ron De Santis’in yürüttüğü kültür savaşı, eyalette hali hazırda derinlere yerleşmiş bölünmeleri daha da derinleştiriyor.
Peki yerel siyasetin fuar üzerinde bir etkisi olacak mı? Horowitz bunu şöyle yanıtlıyor: “Bu durum, Art Basel Miami Beach’in ve tüm sanat haftasının, farklı kesimlerden topluluklara kucak açan bir kültürel etkinlik olmasının aciliyeti ile önemini vurguluyor. Bu konular etrafında açık bir tartışma ve konuşma kültürünü teşvik etmek, marjinal topluluklar için bir platform sağlamak her zamanki gibi olağanüstü önemli. Üstelik sadece Florida’da değil, ABD’de yaşanan daha geniş çaplı siyasi gelişmeler ışığında bu önem daha da artıyor.”
- Art Basel Miami Beach, Miami Beach Kongre Merkezi, 8-10 Aralık