Antony Gormley'nin 'Body Politic' adlı sergisi, beş ayrı eserden oluşuyor ve türümüzün endüstriyel yaşam alanlarıyla ilişkisini inceliyor. Gormley'e göre bu, sığınma ihtiyacımızın dolaşma ihtiyacımızla, yani temel göçebe doğamızla dinamik bir gerilim içinde olduğu acil bir anda ortaya çıkıyor.
Serginin omurgasını oluşturan sekiz beton heykel, avludan galerinin koridoruna doğru doğrusal bir rota çiziyor. Gormley tarafından 'tek kişilik samimi sığınaklar' olarak tasarlanan Retreat'in (2022-23) her bir parçası, 55 mm kalınlığında betonarme şeklinde sanatçının bedeni ölçeğinde dökülmüş. Heykeller toplu olarak, çeşitli şekillerde dengelenmiş, sıkıştırılmış ve gerilmiş bir vücut duruşu yelpazesini birleştiriyor, yapılandırıyor ve somutlaştırıyor. Ağız konumundaki küçük kare delikler, içerideki beden boyutundaki boşluğa görsel erişim sunuyor. Gormley'nin dediği gibi, 'Gerçek özgürlüğü bulabileceğimiz tek yer, beden hareketsiz kaldığında bize sunulan sonsuz karanlık. Bu eserler, gözlerimizi kapattığımız anda girdiğimiz boşluğu çağrıştırıyor ve somutlaştırıyor. Sanatçı bunun kişisel özgürlüğün en güçlü alanı olduğunu düşünüyor ve eserlerle de bunu kutluyor.
Serginin dikkat çeken işlerinden Gormley'nin Dinlenme Yeri, bir 'zemin' sunuyor ve Güney Galeri II'nin genişliği boyunca uzanarak yoğun bir kentsel peyzajı çağrıştırıyor. Pişmiş kil bloklardan oluşan bu alan, 243 beden formunu labirentimsi bir arazi olarak cisimleştiriyor. Bizler, bu labirentte müzakere etmeye davet ediliyoruz: yüzükoyun, yayılmış, cenin pozisyonunda, sadece geçişimiz için yeterli alan bırakılmış bedenler… Bedenlerin sahilde terk edilmesinden çatışma, iklim değişikliği veya kaynak kıtlığı krizleri nedeniyle zorla yerinden edilenlerin durumuna kadar bir dizi durumu çağrıştırıyorlar.
Sığınma ve kontrol, özgürlük ve disiplin arasında yer alan 'Body Politic', ziyaretçilerin kendi hareket ve zihin özgürlüklerinin daha fazla farkına varmalarını sağlamak için heykele özgü niteliklere - sessizlik, durağanlık ve maddesellik - başvuruyor.
ANTONY GORMLEY Hakkında
Gormley'in çalışmaları Birleşik Krallık'ta ve uluslararası alanda geniş çapta sergilenmiştir: Musée Rodin, Paris (2023); Lehmbruck Müzesi, Duisburg, Almanya (2022); Museum Voorlinden, Wassenaar, Hollanda (2022); National Gallery Singapore, Singapur (2021); Schauwerk Sindelfingen, Almanya (2021); Royal Academy of Arts, Londra (2019), Delos, Yunanistan (2019); Uffizi Gallery, Floransa, İtalya (2019); Philadelphia Museum of Art, Pennsylvania (2019); Long Museum, Şangay (2017); Forte di Belvedere, Floransa, İtalya (2015); Zentrum Paul Klee, Bern, İsviçre (2014); Centro Cultural Banco do Brasil, São Paulo, Rio de Janeiro ve Brasilia (2012); Deichtorhallen, Hamburg, Almanya (2012); Hermitage Müzesi, Saint Petersburg, Rusya (2011); Kunsthaus Bregenz, Avusturya (2010); Hayward Gallery, Londra (2007); Malmö Konsthall, İsveç (1993); ve Louisiana Modern Sanat Müzesi, Humlebæk, Danimarka (1989). Kalıcı kamu işleri arasında ise Angel of the North (Gateshead, Birleşik Krallık), Another Place (Crosby Beach, Birleşik Krallık), Inside Australia (Ballard Gölü, Batı Avustralya), Exposure (Lelystad, Hollanda) ve Chord (MIT - Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts) bulunmaktadır.
Gormley 1994 yılında Turner Ödülü'ne, 1999 yılında South Bank Görsel Sanat Ödülü'ne, 2007 yılında Bernhard Heiliger Heykel Ödülü'ne, 2012 yılında Obayashi Ödülü'ne ve 2013 yılında Praemium Imperiale'ye değer görülmüştür. 1997 yılında Britanya İmparatorluğu Subayı (OBE) ve 2014 yılında Yeni Yıl Onur Listesi'nde şövalye ilan edilmiştir. Kraliyet İngiliz Mimarlar Enstitüsü Onursal Üyesi, Cambridge Üniversitesi Onursal Doktoru ve Cambridge Trinity ve Jesus Kolejleri üyesidir. Gormley 2003 yılından bu yana Kraliyet Akademisyeni olarak görev yapmaktadır.
Body Politic, 22 Kasım 2023- 28 Ocak 2024 tarihleri arasında White Cube, Bermondsey, Londra’da ziyarete açık.