Bazen bir fotoğraf başka bir şeyi gizleyebilir. Amerikalı Tom Wilkins, 1978 ile 1982 yılları arasında, ekranda gördüğü her kadını -giyinik veya değil- Polaroïd ile fotoğrafladı. Sıradan bir cinsel takıntı mı? Hayır, yanlış yerdesiniz. Sanatçının otoportresi ortaya koyuyor ki, bu takıntı Tom Wilkins'in kadınlaşma sürecine eşlik ediyordu ve Wilkins "güzel cinsin" özünü yakalamak istiyordu. "TV Girls" adlı bu iş, ‘christian berst art brut’ galerisinin standında, çok güzel bir sahne tasarımı ile sergileniyor ve Paris Photo 2023'ün önemli anlarından birini oluşturuyor. Güncel cinsiyet konularına dokunan bu iş, 7,000 Euro gibi bir fiyatlandırmayla, Salı akşamı gerçekleşen J.P. Morgan önizlemesinden beri oldukça ilgi görüyor.
Fuarın genel görünümü, pek de cesaret verici olmayan ve temkinli olunması gereken küresel savaş ortamında geleneksel bir atmosfer sunsa da bazı katılımcılar benzersiz teklifleriyle öne çıkıyor. Bigaignon'da, görüntünün ötesine bakmanız ve stantta asılı olan gelip geçici sahnelere güvenmemeniz gerekiyor. Le Fresnoy'da, Studio National Des Arts Contemporains mezunu Hideyuki Ishibashi için "19. ve 20. yüzyıllardan imgeler arayıp bunları kolajlarla yeniden inşa etmeden önce, uyanıp rüyalarını çiziyor" diyor galeri yetkilisi. 8 Kasım'daki açılışta, bu şaşırtıcı portfolyo, Brüksel'den bazı alıcıları, 5 adet baskısı bulunan bir eser için 1.750 Euro ve tek bir baskısı bulunan içinse 7.000 Euro gibi makul fiyatlarla yakalamış. Fransa’nın en varlıklı kişisinin galeri aracılığı olmadan sanatçıdan eser aldığı da konuşuluyor.
Diğerleri feminizmi ve yeni teknolojileri kesiştirerek geçmişten konuşuyor. Milan'daki Red Lab Gallery'de, Silvia Bigi ailesinin geri kalanından gizlediği, zihinsel engelli olan büyük teyzesinin yüzünü tekrar ortaya çıkarıyor. Sanatçı, IA sayesinde teyzesinin eski bir portresini kullanarak onu videoda konuşturuyor. Dudaklarına, Virginia Woolf'tan Marina Tsvetaeva'ya kadar bazı psikolojik bozukluklara, depresyona veya bipolar bozukluğa yatkın olarak kabul edilen edebiyat kadınlarının sözlerini yerleştirmiş.( Portre 950 Euro, video ise 4,200 Euro ). Bu iş, dijitale adanmış yeni sektörün önemli noktalarından biri. Görünen o ki, hem son gelişmeleri yakından takip etmek hem de fuarın izleyici kitlesini genişletmek amaçlanıyor. Nicolas Fahey (Galeri Fahey/Klein Gallery, Los Angeles) tarafından açıklandığı üzere, "bazı koleksiyoncular ortadan kayboluyor, yeni nesilleri, dijitale daha yatkın olanları çekmek gerekiyor." Tam da bu nedenle, Allen Ginsberg'in fotoğrafları üzerine AI yardımıyla "yazılmış" şiirler sunuyolar. Moda bunu getiriyor, dijital ve IA yeni bir izleyici kitlesi çekmek için bir kaldıraç.
Gagosian, Richard Avedon'dan Irving Penn'e odaklanan bir serginin ortasında, 2020'de eski radyo kasetlerini ölümsüzleştiren Deana Lawson'un hologramını 50,000 dolarlık fiyatıyla öne çıkarıyor. Stantta karşılaştığımız Édouard Pradère tarafından belirtildiği gibi, "birçok büyük uluslararası fotoğraf koleksiyoncusu da müzeler gibi burada ve geçen yıla göre Amerikalılar daha fazla."
Galerie Sator'daki seyahat sergisi; Christophe Person'da sanatçı Samuel Fosso'nun ilk kez bir fuarda sergilenen büyük ölçekli Papa otoportreleri; Magnin-A'da Omar Victor Diop ve Lee Shulman / The Anonymous Project'in Galerie Binome ortaklığıyla gerçekleştirdiği fotomontajlar; ve Constance Nouvel'in hem 2019'dan beri Galerie In Situ-fabienne leclerc'de hem de birkaç metre ötedeki Prix Ruinart'ta sergilenen yarı soyut çalışmaları dikkat çeken diğer standlar arasındaydı.
Vintage fotoğrafçılık son sözünü söylemedi! "Paris Photo hem klasik, hem 19. yüzyıl hem de çağdaş fotoğrafçılık açısından muazzam bir kaliteye sahip; genel standart olağanüstü. Paris Photo'ya gelmeyenler ne kaçırdıklarını bilmiyorlar" diyor danışman Simone Klein. Klein'ın favori stantları arasında şunlar yer alıyor: "Köln'den Thomas Zander, 1930'lu yıllardan kalma, hiç görmediğimiz Avrupalı kadın fotoğrafçıların eserlerini uygun fiyatlarla sergiliyor. New York'tan Edwynn Houk, Man Ray'den Blumenfeld'e kadar klasik moda ile çağdaş, üst düzey çalışmaların eklektik bir karışımına sahip. Gilles Peyroulet & Cie gibi Fransız galerileri de büyük çaba sarf etti ve küçük, sade standlarında sadece 1930'lardan kalma çok nadir vintage baskılara yer verdi. Çok özel bir seçki!
Paris Photo, 9-12 Kasım 2023 tarihlerinde, 'Grand Palais Éphémère, 2, Place Joffre, 75007 Paris' adresinde ziyaretçilerle buluşuyor.