Yeni yayınlanan bir rapora göre, Japon sanat piyasası 2019-2023 yılları arasında %11 oranında büyüyerek 681 milyon dolara ulaştı. Aynı dönemde de dünya genelinde %1'lik bir büyüme kayda geçti. Japanese Art Market 2024, Arts Economics'in kurucusu Clare McAndrew tarafından kaleme alındı ve Japonya’nın Kültürel Faaliyetler Kurumu tarafından hazırlatıldı.
McAndrew, aralık ayında gerçekleşen çevrimiçi rapor lansmanında, Japon sanat pazarının, hacim odaklı ve büyük ölçüde yerel yapısı sayesinde Covid-19 pandemisinin zorluklarından toparlandığını belirtti. Ancak geçen yıl, piyasanın 2022'deki 756 milyon dolar seviyesinden %10 oranında düşüş gösterdiğini ve bu düşüşün en üst segmentte yaşandığını ekledi.
2023 yılında, galeriler ve satıcılar Japonya'daki sanat satışlarının %68'ini oluşturdu. 2.060'dan fazla profesyonel galeri ve satıcı, çoğunlukla Tokyo (%59) ve çevresindeki Kanto bölgesinde (%66) yer alıyor. Bu galerilerin her biri ortalama 27 sanatçıyı temsil ediyor (bu sayı 2022'de 20'ydi).
Raporda yer alan diğer bulgulara göre, Japonya'daki galeri satışlarının %74'ü galeri mekânlarında yüz yüze gerçekleştirilirken, bu oran sanat fuarlarında %10'a düşüyor. Bu sayı da, galerilerin dünya genelindeki sanat fuarlarında gerçekleştirdiği satışların %29'undan daha düşük. Japon galeriler ayrıca ortalama olarak çok daha az fuara katılıyor (yılda dört kez, dünyada ise ortalama 11 fuara katılım gerçekleşiyor).
Daha çok genç alıcılara hitap eden online satışlar, dünya genelindeki sanat satışlarının %20'sini oluştururken, bu oran Japonya'da sadece %5 seviyesinde. McAndrew, “Bu rapor neden olduğunu değil, ne olduğunu temsil ediyor,” diyerek Japonya’daki göreceli dijital ilgisizliği yorumlarken, bu duruma katkıda bulunan faktörlerden birinin, resmi rakamlarda gözükmeyen “aracısızlaştırma eğilimi” olabileceğini düşünüyor. “Bazı [sanatçılar] doğrudan satış da yapıyor, yani mevcut sistemin dışında. Ayrıca Instagram gibi araçlar sanatçılara bu gücü vermede çok önemli bir rol oynadı.”
Müzayede ve dijital satışlardaki düşük ciro, Japon sanat piyasasının 2020'de, bir önceki yıla kıyasla %22 yerine %38 gibi keskin bir düşüş yaşamasının nedenini açıklayabilir. Büyük Japon galerileri, uluslararası sanat fuarlarında giderek daha görünür hale gelse de, satışların %84'ü yerel koleksiyonculara yapıldığı için, yerel satışlar baskın olmaya devam ediyor. McAndrew konuya dair, “Bu güçlü bir özellik, ancak aynı zamanda sınırlayıcı da,” diye belirtti.
Yayoi Kusama ve Yoshitomo Nara gibi uluslararası koleksiyoncular arasında popüler olan Japon sanatçılarının, yurt içinde daha yüksek satış hacmine sahip olduklarını ancak fiyatlarının çok daha düşük olduğunu ve genel olarak Japonya'daki sanat eserlerinin fiyatlarının daha uygun olduğunu belirtti. Japonya'da 2023 yılında yapılan 221 milyon dolarlık müzayede satışında eserlerin %91'inin değeri 10 bin doların altındaydı. Değer olarak ele alındığında, 250 bin doların altındaki ve 250 bin - 500 bin dolar arasındaki satışlar %29 ve %19, 10 milyon doların üzerindeki ve 1 milyon-10 milyon dolar arasındaki satışlar ise %4 ve %33 olarak kaydedildi.
Ancak hacim olarak ele alındığında, 50 bin doların altındaki satışlar işlemlerin %93'ünü, 10 bin doların altındaki işler ise %77'sini oluşturdu. İşlemlerin yalnızca %1'i 1 milyon doların altındaydı. Müzayedede ise işlemlerin %91'i 10 bin doların, %98'i ise 50 bin doların altındaydı. McAndrew, başka yerlerde yüksek sanat fiyatlarına ilişkin haberlerin genç ve orta sınıf potansiyel alıcıları caydırdığını, ancak “özellikle Japon pazarına bakıldığında, bunun çok demokratik bir pazar olduğunu” ifade etti.
Şu anda küresel pazar payı %1 olan Japonya'nın sanat pazarı, İspanya'ya benzer seyrediyor. Aynı zamanda bulunduğu bölgenin %5'ini temsil ederek Asya'nın en büyük ikinci pazarı konumunda olan Japon sanat piyasası, yine de Asya'nın %80'ini ve küresel sanat satışlarının %19'unu temsil eden Hong Kong ve Çin anakarasının toplam payı karşısında oldukça zayıf kalıyor.
Japonya'da eserlerin daha düşük fiyatlı olması, sanatın toplumun daha fazla kesimine nüfuz ettiği anlamına gelebilir. Sanat piyasası Japonya'da doğrudan yaklaşık 12.700 istihdam yaratıyor. McAndrew ayrıca Japonya'da yaklaşık 47.320 sanatçının yaşadığını ve ülkede 5 binden fazla müze bulunduğunu, bunlardan bininin sanat alanında uzmanlaştığını belirtiyor. McAndrew, sanatın 136 milyon dolar değerinde çok güçlü bir yan sektörü de beslediğini, bu hizmetlerin “çok niş olduğunu ve sanat piyasası olmadan hayatta kalamayacağını veya var olamayacağını” söylüyor. “Bu çekirdek, çok daha geniş bir altyapıyı destekliyor.”