Artık cebimizde ya da çantamızda değil, sürekli elimizde gezdirdiğimiz akıllı telefonlar, bankacılık işlemlerini hızlandıran mobil uygulamalar, nakit para veya kredi/banka kartı taşımadan ödeme yapmamızı sağlayan karekodlar, bürokratik işlerimizi halledebildiğimiz e-devlet uygulaması, tüm sorularımıza cevap veren yapay zekâ ve daha birçok örnekle hayatımızın kolaylaştığı dijital bir çağda yaşıyoruz. Her şeyin zaman, zamanın ise parayla ölçüldüğü bir çağ bu ve hiçbirimiz çok değil daha 15-20 yıl öncesinin yavaşlığına nasıl “tahammül” edebildiğimizi anımsamıyor ve anlamlandıramıyoruz. Durup bir nefes almayı, koşmamayı ve dünyamızı anlamlandırdığımız uzun düşünme anlarına vakit ayırmayı, kısacası yavaşlamayı özlerken, bir yandan konforumuzdan da vazgeçemiyoruz. Çünkü insanı ve kurumlarıyla tüm dünya dijitalleşti ve bu da her işimizin daha kolay hale gelmesini sağladı.
Teknolojinin hızlı, verimli ve etkili kılma potansiyelinden faydalanan alanlardan biri de kültür-sanat. Son yıllarda bu alanda atılan dijitalleşme adımları sayesinde kültür-sanata daha hızlı erişmek ve bu alanda faaliyet gösteren kurumlarla doğrudan iletişim kurmak hayatımızın bir parçası artık. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin iştiraklerinden Kültür AŞ de son dönemdeki yenilikçi adımlarıyla dijitalleşme alanındaki varlığını güçlendirenlerden. özellikle Radar Türkiye uygulaması ve müzelerini de dijital ortamla buluşturması, İstanbul’un kültür-sanat yaşamına yeni bir boyut kattı.
Türkiye’de bir ilk: Radar Türkiye
Radar İstanbul mobil uygulaması, kullanıcılarına sahne sanatlarından müzelere, müzikten spora kadar uzanan çeşitlilikteki İstanbul’un güncel etkinlik programını sunma amacıyla 2022’de hayata geçirildi. Bir metropol olarak her gün yüzlerce etkinliğin gerçekleştirildiği İstanbul’da, bu etkinlikleri takip edebileceğiniz tek bir platform ya da uygulama olmayışına cevaben Radar İstanbul projesi hayata geçirildi ve böylece kullanıcılarına şehrin nabzını tutma imkânı verdi. Ayrıca, İBB Kültür AŞ’nin düzenlediği konser, gezi, film gösterimi, tiyatro oyunu gibi ücretsiz etkinlikler için davetiyeler de buradan temin edildi.
İBB Kültür AŞ bu yıl, öz kaynaklarıyla geliştirdiği Radar İstanbul uygulamasının etki alanını tüm Türkiye’yi kapsayacak şekilde genişletti. Artık tüm şehirlerden etkinlikleri bir araya getiren ve İstanbul dışında da kullanılabilir hale gelen uygulama, sadece yerel kullanıcılar i.in değil, turizm sekmesiyle yabancı turistler i.in de rehber niteliğinde bir platform olma özelliği taşıyacak. Sektörün en büyük 16 biletleme şirketiyle entegre çalışan ve kullanıcıların etkinlikleri kolaylıkla keşfetmesine olanak sağlayan uygulama, bir milyondan fazla indirmeye ulaştı.
Uygulamaya yakın zamanda eklenecek turizm sekmesiyle kültür-sanat etkinliklerinin yanında, gezi rotaları, oteller, gastronomi ve diğer etkinliklerle ilgili tüm detaylar tek bir platformda sunulacak. Turizm paydaşları ve gezi rehberlerinin öne çıkarmak istedikleri etkinlikler, lokasyonlar, spor müsabakaları ve yemek mek.nları gibi i.erikler de uygulamada yer alacak.
30 farklı dil se.eneğiyle yerli ve yabancı ziyaretçilere anlık ve çeşitli kategorilerde öneriler sunan Radar Türkiye, kültür-sanat mekânlarına olan ilgiyi artırarak şehirlerdeki turizmi de canlandırmayı hedefliyor.
Müzelerde dijitalleşme adımları
İBB Kültür AŞ'nin dijitalleşme sürecinden ilk yararlanan alanlardan biri de müzeler oldu. Kurum 35 yıllık tarihinde ilk kez birer kültürel miras olan müzeleri dijital sanatla buluşturdu. Geleneksel müzecilik anlayışına, köklerinden kopmadan yenilikçi bir yaklaşım getirildi. Şerefiye Sarnıcı, Panorama 1453 Tarih Müzesi ve Yerebatan Sarnıcı özgün dokuları korunarak deneyim ve etkileşim odaklı alanlara dönüştürüldü.
Fatih ilçesindeki Bizans dönemi sarnıçlarından 1.600 yıllık Şerefiye Sarnıcı, entegre edilmiş 360 derece projection mapping (projeksiyon haritalama) sistemiyle ziyaretçilere sanat ile teknolojinin buluştuğu farklı bir deneyim sunuyor. Bu yenilikle beraber sarnı., dünyada bu sisteme sahip en eski yapı olma özelliğini taşıyor.
Dünyanın ilk tam panoramik müzesi olan Panorama 1453 Tarih Müzesi, İBB Kültür AŞ ve TUCE Investment işbirliğiyle hayata geçirilen Sultan Mehmed’in Rüyası isimli projection mapping gösterisiyle sürükleyici bir müze kimliği kazandı. Ziyaret.ilerine üç boyutlu bir müzecilik deneyimi yaşatan Sultan Mehmed’in Rüyası, II. Mehmed’in şehzadelikten başlayarak Konstantinopolis’i fethetme tutkusunun adım adım nasıl gerçeğe dönüştüğüne odaklanan bir izlek sunuyor.
Yerebatan Sarnıcı eylül ayından itibaren Night Shift etkinlikleri kapsamında Dijital Deneyim Müzesi’ne açılan bir kapı niteliğinde dijital sanat deneyimi yaşatmaya başladı. Yalnızca gece seansına özel bu deneyim, sarnıcın kadim atmosferini modern teknolojinin sunduğu olanaklarla yeniden keşfetme fırsatı sunuyor.
Dünya standartlarında bir müze: Dijital Deneyim Müzesi
İBB Kültür AŞ, müzeleri teknolojiyle buluştururken son yıllarda yükselen bir alan olarak dijital sanatı kendine ait bir mekâna da kavuşturmayı ihmal etmedi. Dijital sanatı daha erişilebilir, anlaşılabilir ve fiziksel olarak deneyimlenebilir hale getirme amacıyla Dijital Deneyim Müzesi’ni hayata geçirdi.
Dijital Deneyim Müzesi, interaktif sergiler, sanal gerçeklik deneyimleri, yenilikçi ve çağdaş yaklaşımları olan alanlar sayesinde, ziyaretçileri algıların ötesine taşıyan bir müze deneyimi yaşatıyor. 2.000 metrekarelik alana yayılan müzede, ziyaretçilere dinamik bir öğrenme ortamı sağlanırken, etkileşimli teknoloji deneyimini tam anlamıyla sunmak için dijital medya, sanal ve artırılmış gerçeklik, dokunmatik ekranlar gibi ileri teknolojilere yer veriliyor. Özellikle “Yapay Zek.”, “Sanal Gerçeklik”, “Etkileşimli Ekranlar”, “Kızılötesi” ve “Derinlik Algılama Sensörleri” gibi teknolojiler müzenin öne çıkan unsurları arasında yer alıyor.
Dijital Deneyim Müzesi, Türkiye’nin metrekare bazında en büyük sabit dijital deneyim müzesi olma özelliğini taşıyor. Bu yenilikçi adımlar, kurumun gelecekte neler yapacağının ve sınırları nasıl aşacağının güçlü bir göstergesi olmakla beraber teknolojinin hayatımızda kapladığı yerin de giderek genişleyeceğinin bir habercisi.