Ünlü performans sanatçısı Marina Abramović, Abramović tarafından dijital sanat platformu TAEX’le ortaklaşa oluşturulan Marina Abramović Element (MAE) Mayıs ayında Ethereum blok zincirinde yayına girdiğinde üç yıl boyunca ilk NFT damlasını yayınlayacak.
Proje, hem interaktif unsurlar hem de yeni sanat eserleri aracılığıyla insanları Abramović'in kendine özgü pratiğinin içine çekmek için tasarlanmış üç NFT projesinden oluşuyor. MAE'nin ön gösterimi 8 Nisan'da Londra'nın merkezindeki Moco Müzesi'nde yapılacak ve NFT projesi Mayıs ortası ve Kasım ayları arasında aşamalı olarak hayata geçirilecek. Abramović, The Art Newspaper'a yaptığı açıklamada, Moco'da ziyaretçilerin “beni, başlangıcımı, neden yapıldığımı göreceklerini,” söyledi.
Abramović, NFT'leri -başlangıcından 11 yıl ve piyasasındaki ilk patlamadan dört yıl sonra- sanatın “daha çok bir meta haline geldiği, sadece zengin insanların erişebildiği” bir çağda, sanatın daha geniş bir kitleye erişebilmesinin bir yolu olarak gördüğünü söylüyor. Kendi mesleği olan performans sanatının “başından beri... daha demokratik,” olduğunu söylüyor.
Ay'ın döngüsüne adapte olan animasyonlar
Koleksiyon, Abramović tarafından yazılan, felsefesinden ve hayat hikayesinden türetilen ve TAEX tarafından geliştirilen kurgusal bir hikayeye dayanıyor. Koleksiyon, her biri sanatçının ve çalışmalarının farklı yönlerinden esinlenen üç temel NFT drop'undan (Sanat, Yaşam ve Marina Abramović Metodu) ve son olarak The Great Mint'ten oluşuyor. Her birinde üç seviye jeton bulunmaktadır: biri hareketsiz görüntülere, diğeri animasyonlara bağlanırken, epic jetonlar gerçek zamanlı olarak Ay'ın döngülerine uyum sağlayan animasyonlara bağlı.
Gerçek zamanlı olarak adapte olabilen dosyaların varlığı, NFT pazarındaki klasik formatlarla uyumlu bir koleksiyon oluşturarak olgunlaşmakta olan bu alanı şekillendiriyor. 2019’daki Autoglyphs gibi algoritmik ve jeneratif sanat eserleri, blok zincirinde tokenize edilerek genellikle NFT sahiplik sözleşmesinin bir parçası haline geliyor. Bu, bir algoritmanın belirli bir takvim talebi veya etkileşimle tetiklenebileceği, tekrar ziyaret edilip yeniden deneyimlenmesi amaçlanan dosyaların kalıcı bir defteri ve kataloğu olarak blok zinciriyle uyumlu bir biçimde sunulmasını sağlıyor. 2025 itibarıyla sanatçılar, işlevsel veya estetik açıdan her zamankinden daha sofistike olan, birbirinin aynısı olmayan üretken sanat eserlerini NFT olarak sunuyor.
Abramović'in pratiğinin evrimi
Mayıs ortasında başlayacak olan NFT drop Art, sanatçının pratiğinin evrimine odaklanarak, içerdiği hayvan, nesne ve çalışma bağlamlarını irdeliyor. Haziran ayında açılacak Life, sanatçının eserlerindeki mekânları ve jestleri bir araya getiriyor. Eylül ayında satışa sunulacak Marina Abramović Metodu ise sanatçının kendini keşfetme arayışına değiniyor ve 2012 yılında performans, uzun süreli işler ve kendi adını taşıyan “Abramović Metodu ”na odaklanan, kâr amacı gütmeyen bir vakıf olan Marina Abramović Enstitüsü'nün kurulmasıyla sonuçlanıyor.
Her üç projeden de parça edinen koleksiyoncular, Kasım ayında yapılacak ve bazı jetonların Abramović'in bir avatarı tarafından icra edilen, sanatçının en bilinen eserlerinin yeni versiyonlarını sunan video eserleri veya genişletilmiş animasyonlarla bağlantılı olacağı The Great Mint'e katılmaya hak kazanacak.
“Abramović bu hafta yaptığı bir açıklamada, “Bugün teknolojiyle çalışmak ve kendi avatarımı yaratmak, sanatçı ile halk arasında yeni bir ilişki geliştirmenin bir yolu” diyor.
NFT'leri yeni izleyicilere ulaşmanın bir yolu olarak görüp görmediği sorulduğunda, The Art Newspaper'a “teknolojinin genç neslin iletişim kurma biçimi olduğunu” söylüyor. “Bugün NFT yapmak gerçekten de performans pratiği ile genç kuşak arasında bir köprü oluşturmak için [bir araç]”.
“This entire technology is very new to me,” Abramović says of the blockchain, “and I am still learning and making baby steps to fully understand how fundamentally new these concepts are. I am in the process of doing it and I still am understanding the immensity of the ideas coming through.”
Her first artistic venture on the blockchain was The Hero 25FPS, an NFT drop, made in 2022, under what she describes as “specific circumstances”. In it she sold each frame from her 2001 film The Hero, a piece that had been made in memory of her father. People were invited to buy either a single frame (as a .jpg file) or a sequence of frames (as a .gif file)—”to acquire time” as she put it. “I am selling each individual frame of The Hero (2001) as part of The Hero 25FPS, which stands for frames per second,” she wrote in The Art Newspaper in 2022. “As with all my work, the audience completes the work.”
Abramović'in ilk NFT'si 2022'de piyasaya çıkıyor
Abramović blok zinciri hakkında “Tüm bu teknoloji benim için çok yeni ve bu kavramların temelde ne kadar yeni olduğunu tam olarak anlamak için hala öğreniyorum ve bebek adımları atıyorum. Bunu yapma sürecindeyim ve hala ortaya çıkan fikirlerin büyüklüğünü anlamaya çalışıyorum,” diyor.
Blok zincirindeki ilk sanatsal girişimi, “özel koşullar” olarak tanımladığı şartlar altında 2022'de yaptığı bir NFT çalışması olan The Hero 25FPS idi. Bu projede, babasının anısına çektiği 2001 yapımı filmi The Hero'nun her bir karesini sattı. İnsanlar ya tek bir kareyi (.jpg dosyası olarak) ya da bir dizi kareyi (.gif dosyası olarak) satın almaya davet edildi - kendi deyimiyle “zamanı elde etmek için”. 2022'de The Art Newspaper'da“Kahraman'ın (2001) her bir karesini, saniyedeki kare anlamına gelen Kahraman 25FPS'nin bir parçası olarak satıyorum,” diye yazdı. “Tüm çalışmalarımda olduğu gibi, izleyici çalışmayı tamamlar.”
Olgunlaşmakta olan NFT pazarı
The Hero 25FPS, NFT pazarının, Beeple’ın Everydays—The First 5000 Days adlı eserinin Mart 2021’de Christie’s’te 69,3 milyon dolara satıldığı dönemdeki faaliyet seviyelerine oldukça yakın bir zamanda basıldı. 2022 sonlarındaki fiyat çöküşünün ardından NFT pazarının olgunlaşıp olgunlaşmadığı sorulduğunda, TAEX yaptığı bir açıklamada bunun “kesinlikle daha mantıklı hale geldiğini,” belirtti. “Birçok proje elendi ve hayatta kalamadı. Bu da dijital sanat pazarının daha istikrarlı bir hale gelmesine yol açtı. Artık NFT'ler, sanatsal anlatıları sergilemek, toplamak ve etkileşimde bulunmak amacıyla kullanılan bir dijital sanat piyasasının önemli bir aracı haline geldi.
Bir katalog raisonné olarak blok zinciri
Sanatçı Robert Alice, 2024 yılında The Art Newspaper’a blockchain'in “dünyanın ilk gerçek anlamda merkezi olmayan halk kütüphanesi” olduğu yönünde bir yorum yapmıştı. 2025 yılında, Abramović'e blockchain'in sanatçının katalog raisonné’si için gelecekte bir "yuva" olup olmayacağı sorulduğunda, Abramović, “Kesinlikle bu olasılıkları araştırıyorum” dedi. TAEX, yaptığı açıklamada, “Marina Abramović'in hem çevrimiçi hem de çevrimdışı performansları ve yöntemlerinin arşivlerini incelediğimizde, ekibimize bir katalog raisonné oluşturuyormuşuz gibi bir his verdi,” şeklinde belirtti. “Ancak bu proje, aynı zamanda sanatçının çalışmalarının geleceğini, devamını ve rezonansını da kapsadığı için, dünyaya onun Element’ini inceleme fırsatı sunduğundan, bir değişim yarattı.”
“Herkes projeyi yorumlamakta özgürdür”
Sanat dünyasının Element projesinden ne çıkarmasını umduğu sorulduğunda Abramović, “Ben elimden geleni yapacağım ve herkes projeyi yorumlamakta özgür,” diyor ve ekliyor, “Bu soruları aldığımda hep Kurosawa'nın ünlü filmi Rashomon'u hatırlıyorum. Ormanda aynı anda yedi kişi vardı ve herkes bir şey gördü. Ateşin etrafında oturup hikayeleri bir araya getirdiklerinde, hikayeler çok farklıydı.”
Abramović, 2022'den bu yana “her şeyin dramatik bir şekilde değiştiğini” söylüyor. “Sanırım şu anda benim için en önemli olan yolculuk ve bunun beni nereye götüreceğini, bundan ne gibi deneyimler edineceğimi ve ne tür işler yaratacağımı görmek.”