İlk kez, baskıya adanmış dört fuar, bu ayın sonlarında üç farklı ülkede gerçekleşecek. 20-23 Mart tarihleri arasında düzenlenecek Londra Orijinal Baskı Fuarı (LOPF), Brooklyn Güzel Sanatlar Baskı Fuarı'nın (27-30 Mart) Powerhouse Sanat Kompleksi'ndeki açılış edisyonuyla sadece birkaç gün önce 40. yıl dönümünü kutlayacak. Brooklyn fuarıyla eş zamanlı olarak, Paris Baskı Fuarı (27-30 Mart) ve New York IFPDA Baskı Fuarı (27-30 Mart) da yapılacak.
Bu yoğun takvimin ortasında, fuarların yöneticileri baskı ticaretinin geleceği konusunda iyimser olduklarını belirtiyor ve baskı yayıncılarının, koleksiyoncuların ve satıcıların edisyonlu eserlerin benzersiz ticari avantajlarını benimsediğini vurguluyorlar.
Z kuşağının favorisi
Baskılar, sanat piyasasındaki iki yıllık yavaşlamanın ortasında dayanıklılık gösterdi. ArtTactic, 2023 yılında bu alandaki satışların %18,3 arttığını bildirdi. Bu yükselişte genç koleksiyonerler önemli bir rol oynadı. Art Basel ve UBS'in 2023 küresel koleksiyonculuk araştırması, Z kuşağı alıcılarının baskı eserlere diğer tüm kuşaklardan daha fazla harcama yaptığını ortaya koydu.
IFPDA Baskı Fuarı direktörü Jenny Gibbs, "2024 sonbaharından itibaren pazara yeni yüzlerin girmeye başladığını görmeye başladık ve bu, kısmen hepimizin okuduğu kuşaklararası servet transferinden kaynaklanıyor gibi görünüyor," diyor. Danışman ve Baer Faxt'ın kurucusu Josh Baer ise, "Fiyat değil, hacim açısından bir boğa piyasası öngördüğünü, bunun aynı zamanda baskı ve edisyon piyasasında da gördüklerini," ekliyor.
Bu olguyu güçlendiren bir diğer etken ise, koleksiyonculuk stratejilerindeki önemli değişiklikler oldu. Bağımsız küratör, yayıncı ve danışman Sharon Coplan, "Ne zaman bir akşam yemeğinde bir koleksiyoncuyla sohbet etsem, koleksiyonlarından her zaman sanatçı ya da tema bazında bahsederler, nadiren de mecra bazında," diyor. Ancak buna istisna olarak Jordan Schnitzer ve onun büyük baskı koleksiyonunu işaret ediyor.
Müzelerin edisyonları giderek daha büyük sergi programlarına dahil etmesiyle, kurumsal sektör de paralel bir değişim geçirdi. Örneğin, bu yıl LOPF, fuardan eser satın almaları için Birleşik Krallık'taki bir kuruma 8.000 sterlin hibe eden Hallett Independent Acquisitions Award'ı yeniden başlatıyor. Fuarın kurucusu Gordon Cooke ve direktörü Helen Rosslyn, The Art Newspaper'a yaptıkları açıklamada, "Başvuranların birçoğunun, baskıları koleksiyonlarına önemli sanatçılar katmanın bir yolu olarak gördüklerini vurgulamaları dikkat çekiciydi," diyor ve ekliyorlar, "Müzeler ve koleksiyonerler bugünlerde baskıları daha ciddiye alıyor gibi görünüyor, baskılara daha fazla önem veriliyor ve sergilere resimlerle birlikte dahil ediliyor."
Çağdaş sanatçılar Old Masters'ı geride bıraktı
Paris Baskı Fuarı, klasik resim fuarı Salon du Dessin (26-31 Mart) ile olan simbiyotik ilişkisi sayesinde Old Masters (Eski Ustalar)a odaklanmaya devam ediyor. Yine de Mart ayındaki diğer üç baskı fuarı, çağdaş sanata yöneliyor. Örneğin, Cooke ve Rosslyn, LOPF'un 1985'teki ilk edisyonunda (girişin sadece 1 sterlin olduğu dönemde) katılımcıların üçte ikisinin Old Masters baskılarını sergilediğini, 40 yıl sonra ise bu oranın 21. yüzyıl eserlerine odaklanan satıcılar ve yayıncılar lehine değiştiğini belirtiyor. Bu eserler arasında, İngiliz yayıncı ve galeri Tin Man Art'ın Thom Yorke ve Radiohead, The Smile ve Yorke'un solo albümlerinin çoğuna katkıda bulunan Stanley Donwood'un yeni baskı serisi de yer alıyor.
Bu eğilime, kâr amacı gütmeyen kurumların ve fuar standı açan diğer alışılmadık oluşumların sayısındaki artış da eşlik ediyor. Örneğin, Brooklyn Güzel Sanatlar Baskı Fuarı, akademik baskı bölümlerine ücretsiz katılım imkanı sundu ve Crow's Shadow Institute for the Arts'ın da yer aldığı sübvansiyonlu bir bölüm içerecek. Etkinliğin kurucu ortağı David Luther, "Büyük yeteneklerimizin çoğu geleneksel 'katılımcı' tanımına girmiyor," diyor. Fuarın diğer kurucu ortağı ve başkan yardımcısı Ann Shafer, Brooklyn fuarının daha küçük, genç ve yeni ortaya çıkan baskı üreticilerini daha güçlü bir şekilde sektöre dahil ederek baskı ekosisteminde önemli bir değişim yaratacağını söylüyor.
Coplan, Universal Limited Art Editions ve Gemini G.E.L. gibi yayıncıların temel rolünü vurgularken, edisyonlara yönelik artan talebin yenilikçi yayıncılık modellerine de yol açtığına dikkat çekiyor. 2024 yılında, Jeffrey Gibson ve Sotheby's New York ile işbirliği yaparak, Gibson’ın 60. Venedik Bienali'ne katılımını desteklemek amacıyla satılan kaşmir battaniyelerin edisyonlarını üretti. Coplan projedeki rolü hakkında, "Jeffrey'nin zaten özel baskı yayıncılarıyla aktif bir çalışma pratiği olduğu gerçeğini onurlandırmak istedim," diyor ve ekliyor, "Farklı bir alanda yankı uyandıracak bir şey yapmak mantıklıydı."
Gibson'ın elle boyanmış edisyonlu etiketlere sahip battaniyeleri, sadece klasik baskı anlayışını değil, aynı zamanda bunları kimlerin üretebileceğini ve sunabileceği fikrini de genişletti. Coplan, "Müzayede evleri esas olarak ikincil piyasa işinde," diyor. "Blanket edition, Sotheby's için projenin başlangıcından dağıtımına kadar bir paydaş olması açısından nadir bir fırsat sundu."
Sonuç olarak, baskı ticaretinde hem talebin hem de arzın genişlemesi, Mart ayındaki dört baskı fuarının yöneticileri arasında iyimser ve işbirlikçi bir bakış açısını teşvik etti. Cooke ve Rosslyn, dört fuarın da "kendine has bir karakteri" olduğunun altını çizerek, "Pazarda hepimiz için yer var," diyor.