Andy Warhol, Vanitas
Schunck, Heerlen, 16 Mart'a kadar
Andy Warhol, Brillo ve Campbell's çorba kutuları gibi ziynet eşyalarına duyduğu hayranlığın yanı sıra, aynı zamanda içsel bir gözlemci ve ruhani bir boyut da taşıyordu. Pittsburgh'da dindar bir Katolik ailenin çocuğu olarak dünyaya gelen Warhol, annesiyle birlikte haftalık ayinlere katılırdı. 1968'de bir suikast girişiminden sağ kurtulduktan sonra inancı daha da derinleşmişti. Schunck'un, Pittsburgh'daki Andy Warhol Müzesi'yle işbirliği içinde düzenlediği sergi, Pop'un kralının hayatın kırılganlığıyla derinden ilgilenen bir sanatçı olduğunu ortaya koyuyor.
Vanitas, Warhol'un geçicilik, maneviyat ve ölüm konularına olan ilgisini yansıtan 100'den fazla eser ve arşiv nesnesini, Amsterdam'daki Rijksmuseum'da bulunan 17. yüzyıl Hollanda vanitas gravürleri ve resimlerinden oluşan bir seçkiyle tematik bir diyalog içinde sunuyor. Warhol'un kafatası motifleri içeren resimleri ve nadiren görülen çizimleri, 1962'den itibaren tabloid gazetelerinden ve polis arşivlerinden aldığı hastalıklı kitle iletişim araçları görüntülerini kendine mal eden Death and Disaster serisinden serigrafi baskılarıyla birlikte yer alıyor. Sanatçının bilinen seri yaklaşımı, hayatının efemerasını sakladığı yüzlerce karton kutu içeren Time Capsules'a da uzanır. Sergide yer alan 20 Number, peruk ve pembe korseleri, Çin astroloji çizelgeleri ve arkadaşlarından gelen el yazısı notlarla birleştiriyor.

Sanatçının ve Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg izniyle
Wael Shawky, Drama 1882
Bonnefanten Müzesi, Maastricht, 30 Mart'a kadar
Mısırlı sanatçı Wael Shawky, memleketi İskenderiye'deki bir açık hava tiyatrosunda 400 kişilik bir oyuncu kadrosu ve ekibiyle, 19. yüzyılda İngiliz-Fransız emperyal etkisine karşı şehirde gerçekleşen askeri bir ayaklanma olan Urabi Uprising'ın olağanüstü bir müzikal yorumu olan Drama 1882'yi (2024) filme çekti. Köylü kökenli Mısırlı bir albay olan Ahmed Urabi, iktidardaki genel valiye karşı bir isyana önderlik etmiş ve bu isyan, sonunda İngiliz güçleri tarafından ezilerek Mısır'ın 1956 yılına kadar işgal edilmesine yol açmıştı. Shawky, geçen yıl The Art Newspaper'a verdiği demeçte, “Urabi'nin kahraman mı yoksa hain mi olduğu, bu tarihi kimin yazdığına bağlı,” dedi. “Oyuncularla çalışmak ve tarihi bir tiyatro olarak düşünmek ilgimi çekti.”
Drama 1882, Shawky'nin geçicilik, maneviyat ve ölüm konularına olan ilgisini yansıtan 100'den fazla eser ve arşiv nesnesini, Amsterdam'daki Rijksmuseum'da bulunan 17. yüzyıl Hollanda vanitas gravürleri ve resimlerinden oluşan bir seçkiyle tematik bir diyalog içinde sunuyor. Shawky'nin kafatası motifleri içeren resimleri ve nadiren görülen çizimleri, 1962'den itibaren tabloid gazetelerinden ve polis arşivlerinden aldığı hastalıklı kitle iletişim araçları görüntülerini kendine mal eden Death and Disaster serisinden serigrafi baskılarıyla birlikte yer alıyor. Sanatçının bilinen seri yaklaşımı, hayatının geçici anılarını sakladığı yüzlerce karton kutu içeren Time Capsules'a da uzanıyor. Sergide yer alan 20 Number, peruk ve pembe korseleri, Çin astroloji çizelgeleri ve arkadaşlarından gelen el yazısı notlarla birleştiriyor.

© Foundation Paul Delvaux, Belgium/SABAM, 2024; Fotoğraf: Vincent Everarts
Paul Delvaux'nun Dünyaları
La Boverie, Liège, Belçika, 16 Mart'a kadar
Belçikalı ressam Paul Delvaux (1897-1994), 1934 yılında René Magritte ve Giorgio de Chirico'nun eserleriyle karşılaştıktan sonra yeni bir sürrealist yöne daldı ve bir daha asla arkasına bakmadı. Her ne kadar resmi sürrealist çevreden ve Sigmund Freud'un psikanalitik fikirlerinden uzak durmuş olsa da, Delvaux'nun kadınlar, iskeletler, klasik mimari ve modern trenlerden oluşan tekinsiz alacakaranlık sahneleri, bilinçaltının gizemlerini görünür kılmaya çalışan bir akımın tüm özelliklerini taşıyor.
La Boverie'nin 2024'te sürrealizmin yüzüncü yıldönümünü kutlamak üzere düzenlediği bu büyük retrospektif, sanatçının ilk akademik eğitiminden kariyerinin son yıllarına kadar uzanan 150'den fazla resim, çizim ve nesneyi bir araya getiriyor. Yine de sergi, Delvaux'nun iç dünyasındaki başlıca etkileri bir “görsel sekmeler oyunu” olarak keşfetmek için katı bir kronolojik düzenden kaçınıyor; klasik antik çağa duyduğu derin ilgi, Brüksel'deki bir müzede bulunan uzanmış Venus balmumu eserine duyduğu hayranlık ve Amedeo Modigliani ve Flaman Ekspresyonistleri gibi diğer sanatçılarla daha önce keşfedilmemiş diyaloglar da buna dahil.