Elmastan spor ayakkabıya uzanan kişisel lüks ürünler, zor zamanlarda müzayede evleri için faydalı ek gelir kaynakları haline geldi. Hatta geçen yıl bu ürünler, Sotheby’s'teki satışların üçte birini oluşturdu. Ancak küresel lüks sektöründeki satışlardaki büyümenin önemli ölçüde yavaşlamasıyla, bu yeni iş kolu ne derece güvenilir?
Geçen yıl müzayede satışları genel olarak düşerken, Christie's'te en büyük gerileme lüks mallarda yaşandı. 2024’te lüks ürün satışları %31 oranında azalarak 678 milyon dolara geriledi. Buna karşın, 20. ve 21. yüzyıl sanat satışları %15, Old Masters sektörü ise %29 oranında bir düşüş gösterdi.
ArtTactic'e göre, lüks mallar içindeki en büyük düşüş mücevherde yaşandı ve bu düşüş değeri %36'ya kadar indi. Mayıs 2023'te Cenevre’de yapılan müzayedede, Avusturyalı milyarder Heidi Horten’in mirasından satılan mücevherlerden 202 milyon dolar gelir elde edildi. Christie's mücevher departmanı başkanı Rahul Kadakia, bu büyüklükteki satışların son derece nadir olduğunu belirtiyor. Son olarak 2019’da, Katar’ın Al-Thani ailesinin mücevherleri 109 milyon dolara satılmıştı ve ondan önce de 2011’de Elizabeth Taylor’ın mücevherleri yaklaşık 116 milyon dolara alıcı bulmuştu.
Kadakia, Horten satışı hariç tutulduğunda rakamların "neredeyse sabit" olduğunu söylüyor, ancak 2024'teki düşüş yine de %15 civarında kalacak. Bu durumda, söylenebilecek en iyi şey, bunun toplam müzayede satış düşüşü olan %26'dan daha iyi olduğu. Ayrıca, Christie's 2024’te bazı bireysel başarılar da elde etti, bunlar arasında Eden Rose pırlanta yüzüğü (13,3 milyon $) ve 12 şişe Domaine Romanée-Conti (290.000 $) yer alıyor.
Business of Fashion ve McKinsey'in geniş çapta lüks sektörünü ele alan son raporu karamsar bir tablo çizse de, bu tür satışlar gerçekten de belirgin şekilde “para önemli değil” diyen alıcılara işaret ediyor. Rapora göre, lüks sektörü 2019-2023 arasında GSYH’den daha hızlı büyüdü (post-Covid toparlanmasında %9 büyüme dahil olmak üzere yıllık %5 bileşik büyüme), ancak geçen yıl yavaşladı. Sektörde 2024-2027 arasında yalnızca %1-3 arasında büyüme yaşanması bekleniyor. Bu hala bir büyüme olsa da rapor, “Orta Doğu, Hindistan ve diğer Asya-Pasifik bölgelerindeki dinamizm, lüks sektörünün ana pazarları olan Çin ve Avrupa’daki tek haneli büyümeyi telafi edemeyecek,” diyor.
Lüks sevdiği nişi koruyor
Aynı zamanda, müzayede evi yöneticileri, lüksün alıcıları güzel sanatlara yönlendirdiği görüşünün abartıldığını kabul etmeye başlıyor. Kadakia, bunun yaklaşık %20 oranında olduğunu belirtse de, lüks ürünlerin aslında diğer lüks ürünlere açılan bir kapı olduğunu, örneğin bir şarap alıcısının mücevher, çanta ve saatlere de göz atmasının muhtemel olduğunu vurguluyor. Bu alanda giderek daha fazla seçenek bulunuyor: Christie's kısa süre önce klasik arabaları satışa sunarken, Sotheby’s de sokak modası ve spor ayakkabılarıyla dikkat çekiyor. Sanatla bağlantılı alanlar, özellikle hatıra eşyaları da kârlı olmaya devam ediyor.
Müzayede evlerinden daha fazlasını bekleyebilirsiniz. Alıcıların değişen taleplerine uyum sağlamak amacıyla lüks seyahat ve sağlık deneyimlerini de portföylerine dahil etmeleri oldukça mümkün. Ancak dikkatlerinin uzun süre tek bir noktada yoğunlaşması pek olası değil. Tüketiciler, lüks segmentinde bile, değişkenlikleriyle ünlüdür, ve geniş bir seçenek yelpazesine sahip.