Metropolitan Sanat Müzesi, müzeye gitme deneyimine canlılık katmak amacıyla metaverse’e bir adım daha yaklaşıyor. Müze bugün yaptığı bir açıklamayla telekomünikasyon şirketi Verizon’la işbirliği yaparak kullanıcıların, koleksiyonlarındaki sanat eserleriyle sanal ortamda etkileşim kurmalarını sağlayacak yeni bir uygulama olan Replica’yı hayata geçirdiğini duyurdu. Popüler oyun platformu Roblox’la birlikte kullanılabilen uygulamada Beşinci Cadde’ye bakan cephesi ve The Great Hall gibi yerler de dahil olmak üzere Met’in yeni bir sanal versiyonu keşfedilebilecek.
Replica, Met’in 2021’de Verizon’la yaptığı ve sanat eserlerinin dar bir seçkisine uzaktan erişim sağlayan, sınırlı süreli bir artırılmış gerçeklik deneyimi olan önceki ortaklığını temel alıyor. iOS ve Android cihazlarda 2 Ağustos’ta ücretsiz olarak kullanıma sunulan yeni uygulama, ziyaretçileri Roblox’a aktarılabilecek belirli nesneleri taramaya davet ederek bizzat yapılacak gezileri teşvik ediyor. Kullanıcılar hazine avlarında kullanılan tarzda bir harita üzerinde Vincent Van Gogh’un “Hasır Şapkalı Otoportre”si (1887), II. Henry’nin zırhı ve Medusa Başlı Perseus gibi sanat eserlerine yönlendiriliyor.
Çocuklar ile genç yetişkinler için tasarlanan uygulama, sürükleyici bir kültürel ve eğitsel deneyim sunmayı amaçlıyor. Uygulama aynı zamanda Covid-19 salgınından bu yana ziyaretçi sayısında büyük düşüş yaşayan Met’in katılımı artırmaya yönelik son hamlesine de işaret ediyor. The Art Newspaper’ın 2022 Ziyaretçi Rakamları Araştırması’na göre, müze geçen yıl pandemi öncesine kıyasla 1,7 milyon daha az ziyaretçi ağırladı ya da şöyle söyleyelim: 2019’da yaklaşık 4,9 milyon olan ziyaretçi sayısında yüzde 34’lük bir düşüş yaşandı. Geçtiğimiz yaz Met, giriş fiyatlarını tüm kademelerde 5 dolar artırarak bir yetişkin biletinin maliyetini 30 dolar yaptı (New York’lular ve bitişik üç eyaleti içeren bölgeden öğrenciler için giriş, “dilediğin kadar öde” şeklinde kaldı).
Metropolitan Müzesi’ne gelen bir ziyaretçi, Replica uygulamasını kullanarak Vincent Van Gogh’un Hasır Şapkalı Otoportre’sini (1887) tarıyor.
© Metropolitan Sanat Müzesi
Met’in direktörü ve CEO’su Max Hollein yaptığı açıklamada yeni uygulamayı “ziyaretçilerin sanatla ilişki kurma biçimini dönüştürdüğü ve müzede büyüleyici, eğlenceli ve gerçekten eşsiz bir yolculuk yarattığı” için övdü. Hollein’a göre, Replica ayrıca, “Met’in, müzede olduğu kadar dijital ortamda da sanatla eğlenceli bağlantılar kurulmasına ilham veren eğitim girişimlerini azimle keşfettiğinin bir kanıtı.”
Roblox’ta müzenin hazineleri, kullanıcının avatarının farklı evrenlerde dolaşırken dilediği gibi kullanabileceği dijital aksesuvarlara ve eşyalara dönüştürülüyor. Buna Met’in çeşitli alanları da dahil; sanal alan kullanıcıların bir anlamda küratörlük yapmalarına, kendi dijital nesnelerini seçmelerine ve bunları başkalarının onaylayabileceği vitrinlere yerleştirmelerine olanak tanıyacak.
Roblox’la çalışma kararı, müzenin 2019’da katıldığı TikTok gibi dijital platformlar aracılığıyla nüfusun daha genç kesimlerine ulaşma çabalarını da yansıtıyor. Roblox’a göre 2022’de günlük aktif kullanıcılarının yüzde 62’si 16 yaş ve altıydı ve kullanma oranı en hızlı artan yaş grubuysa şu anda 17-24 arası.
Met, yeni eğitim yaklaşımları geliştirmek için Roblox’u kullanan sayılı müzelerin arasına katılıyor. Londra’daki National Gallery 2022’de kullanıcıların kendi sanat koleksiyonlarını oluşturabilecekleri bir oyun başlattı; Boston’daki Bilim Müzesi ise NASA tarafından Mars’ta toplanan verilere dayanan bir uzay keşif oyununu tanıttı.